How to make a computer or laptop super fast(কম্পিউটার বা ল্যাপটপকে সুপার ফাস্ট করার উপায়:)

কম্পিউটার বা ল্যাপটপকে সুপার ফাষ্ট  উপায়:
1. Uninstall Unwanted Programs
প্রথমে আপনার পিসিতে অপ্রয়োজনীয় সকল সফটওয়্যার আনইনস্টল করে দিন। যার জন্য আপনি Start >> Control Panel >> Uninstall a program এখান থেকে আপনার যে প্রোগ্রাম গুলো দরকার নেই তা আন ইনস্টল করে নিন।
2. Disk Defragmentation
অনেক সময় পিসিতে প্রচুর পরিমান ফাইল , ফোল্ডার কপি, পেস্ট করার জন্য হার্ডডিস্কের কিছু জায়গা এলোমেলো হয়ে থাকে তার জন্য ডিফ্রাগমেন্ট করতে হয়। এজন্য আপনাকে Open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> Tools >> Then choose Defragment now.
3. Install Anti-virus
একটি পিসিতে খুবই গুরুত্বপূর্ন বিষয় হল এন্টিভাইরাস। ভাইরাস কম্পিউটারকে স্লো করে দেয় আবার কিছু কিছু এন্টিভাইরাসও কম্পিউটারকে স্লো করে দেয়। তাই এন্টিভাইরাস কেনার আগে এগুলো যাছাই করে কিনা উচিত। আর ফ্রি এন্টিভাইরাস গুলো অনেক সময় পিসিকে স্লো করে দেয়।
4. Error-checking
আপনার পিসির হার্ডডিস্কে বেডসেক্টর সহ আরো অনেক কিছু নির্নয়ের জন্য ইরর চেক করাটা খুব দরকারী। Open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> Tools >> Then choose Error-Checking  now.
5. Disk Cleanup and Remove Temporary Files
আমরা যখন পিসিতে কাজ করি তখন সকল কাজ অস্থায়ী ভাবে মেমরীতে ধারন করা থাকে।  যার জন্য অনেক সময় কম্পিউটার স্লো হয়ে যায়। নিয়মিত ডিস্ক ক্লিনআপ করে এই টেম্পরারী ফাইগুলো ডিলিট করতে হয়। Open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> General  >> Then choose Disk Cleanup  now.
6. Increase Ram
RAM  কম থাকলেও অনেক সময় পিসি স্লো কাজ করে। তাই আপনার কম্পিউটারে যদি RAM  ৫১২ এমবি হয় তাহলে তা বাড়িয়ে নিন। কমপক্ষে ১ জিবি হলে আপনি একটা ভাল স্পিড পাবেন। আর খুব বেশী স্পিড পেতে ২ বা ৪ জিবি ব্যবাহর করতে পারেন।
7. Stop Unwanted Programs
আপনার কম্পিউটারে এমন কিছু কিছু প্রোগ্রাম আছে যা আপনার কজে আসছে না। কিন্তু হয়ত পরবর্তীতে কাজে আসতে পারে এসব প্রোগ্রামগুলো আপনি সাময়িক ভাবে Stop করে রাখতে পারেন। যার জন্য আপনাকে Click on Start button >> Then search for “Run” >> Then type “msconfig” >> now your will go Startup  tab.
এখান থেকে অপ্রয়োজনীয় প্রোগামগুলো আপনি আনচেক করে দিতে পারেন।
8. PC Cleaner and Registry Error
কম্পিউটারের কিছু উইন্ডোজ ফাইল বা রেজিস্ট্রি ফাইল অনেক সময় ডেমেজ হয়ে যায় এগুলো চেক করতে এবং ফিক্স করতে কিছু ভাল মানের সফটওয়্যার ব্যবহার করতে পারেন।  আপনার কম্পিউটার ফুল ক্লিনআপ ও রেজিস্ট্রি ইরর চেক ও ফিক্স করতে এই সফটওয়্যারগুলো ভাল কাজ করে। নিচে সফটওয়্যারগুলো দেওয়া হল। PC Health Boost, PC Cleaner, PC Bost, Etc.
9. Check Latest Updates
উইন্ডোজের আপডেটগুলো নিয়মিত চেক করবেন। কিছু কিছু আপডেট আছে যা আপনার পিসির জন্য উপকারী। তাই আপনি সব সময় আপডেট চেক করে সময়মত তা ইনস্টল করবেন। ধন্যবাদ।

###

Post a slow computer problem. Today for me this post is for them.
9 ways to make a computer or laptop super fast:
1. Uninstall Unwanted Programs
First uninstall all unnecessary software on your PC. For that you have to start the Start >> Control Panel >> Uninstall a program and do not need any programs that you need here.
2. Disk Defragmentation
Many times a lot of files on the PC, copy the folder, and paste some hard disk space in order to defragate it is to be defragmented. For this, open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> Tools >> Then select Defragment now.
3. Install Anti-virus
Antivirus is a very important thing on a PC. Virus slows down the computer and some antivirus slows down the computer too. So before buying antivirus they should decide whether to do them. And free antivirus slow down the PC.
4. Error-Checking
It is very useful to check the irrespective of your PC’s hard disk to find out more about the bedster. Open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> Tools >> Then select Error-Checking now.
5. Disk Cleanup and Remove Temporary Files
All work is temporarily kept in memory when we work on the PC. For which the computer becomes slow for a long time. Regular disk cleans up and delete these temporal files. Open “My Computer” >> Right click on any drive >> Properties >> General >> Then select Disk Cleanup now.
6. Increase Ram
Although the RAM is low, sometimes the PC works slow. So if your computer has a RAM 512 MB, then increase it. If at least 1 GB you get a good speed. You can also take 2 or 4 GB of speed to get too much speed.
7. Stop Unwanted Programs
There are some programs on your computer that are not coming to you. But maybe you can temporarily stop these programs in the future. For which you click on Start button >> Then search for “Run” >> Then type “msconfig” >> Now your will go Startup tab.
You can uncheck unneeded programs here.
8. PC Cleaner and Registry Error
Some computer windows or registry files are often damaged, they can be used to check and fix some good quality software. These software works well to check and fix your computer cleanup and registry error. The software is given below. PC Health Boost, PC Cleaner, PC Bost, Etc.
9. Check Latest Updates
Regular checks for Windows updates. There are some updates that are useful for your PC. So you always check the update and install it on time. Thank you.